Přejít na hlavní obsah

Řízení vozů nad 3,5 t

V poslední době stoupá podíl prodaných obytných automobilů, jejichž hmotnost přesahuje „magickou“ hranici 3 500 kg. U značky Adria se jedná o vozy Supersonic, některé modely Adria Sonic nebo vozy Adria Coral XL/Matrix na podvozcích Mercedes Benz a Fiat. Nejvyšší technicky přípustná, popřípadě povolená hmotnost vozidla má pochopitelně své výhody, ale i nevýhody. Pojďme se na ně podívat.

 

Řízení nad 3,5 t

Řidičský průkaz

Pro řízení vozidel nad 3,5 t je nutnost pořídit si řidičský průkaz minimálně skupiny C1. Získáte tak možnost řídit motorová vozidla, s výjimkou traktorů, o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 tuny a nepřevyšující 7,5 tuny, s maximálně osmi místy k sezení mimo místa řidiče. K vozidlu může být připojeno přípojné vozidlo o nejvyšší povolené hmotnosti do 750 kg. Lze jej udělit jen držiteli oprávnění skupiny B. Je pochopitelně možné využívat i oprávnění skupiny C, zvláště pokud již někdo je jeho držitelem.

Řízení nad 3,5 t

Dopravní předpisy

Odlišností jsou především rychlostní limity pro vozidla 3,5 t - 7,5 t - jsou nižší než pro osobní auta. V reálném provozu i obytná auta do 3,5 t jezdí často výrazně pomaleji než například u nás dovolených 130 km/h. A to zejména kvůli spotřebě, bezpečnosti a z části i kvůli vnitřnímu hluku. Typická rychlost se pak pohybuje kolem 90-110 km/h dle řidiče, a to už není o tolik více jak zákonný limit pro těžší obytná auta (u nás 80 km/h, v reálu se jezdí 90 km/h). Limity jsou různé podle zemí.

Pozor je nutno dávat v sousedním Německu, kde se pro těžší obytné vozy uplatňují pravidla pro nákladní auta, viz níže přiložená tabulka. Ve Francii jsou pak povinné speciální nálepky, varující před mrtvým úhlem.

V evidenci vozidel jsou obytné automobily nad 3,5 t vedeny jako vozidla zvláštního určení v kategorii M1, tedy jako osobní automobily, ostatně to je stejné i u obytných vozidel do 3,5 t.

Řízení nad 3,5 t
Řízení nad 3,5 t

Doložnost

Doložnost, tedy kolik nákladu a posádky vozidla můžete naložit, abyste nepřekročili nejvyšší povolenou hmotnost vozidla, je velkým tématem všech karavanistických debat. A je známo, že vozidla v kategorii do 3,5 t mívají mnohdy doložnost velmi malou. Hmotnost vozidel v poslední době stoupá, třeba i kvůli povinným bezpečnostním systémům, které přibývají na palubě. Některá vozidla jsou tak již z důvodů hmotnosti homologována jen pro dva členy posádky.

Řešením problémů s doložností může být pořízení obytného vozidla s hmotností nad 3.5 t. Doložnost takových vozů bývá často přes 1000 kg a prakticky se pak nemusíte bát pokut za nadváhu. Taková vozidla tvoří zhruba 6 - 7% všech nově registrovaných obytných aut, a vzhledem k trendům se očekává postupné navyšování jejich počtů. Je ovšem faktem, že tyto těžší obytné automobily se mnohdy využívají mimo oblast karavaningu, třeba k přepravě koní, závodních motocyklů a automobilů a podobně.

Řízení nad 3,5 tm

Mýto a poplatky

Co se týče poplatků za mýto, v mnoha zemích se platí podle jiných kritérii než hmotnosti a ceny jsou stejné jako pro obytná auta do 3.5 t. V Maďarsku a na Slovensku stačí jen dálniční známka, i když v případě Maďarska je nutná známka D2 (pro obytné auto nad 3.5 t). U nás, v sousedním Polsku i Rakousku, se platí mýtné. Nepříjemná je pouze nutnost obstarat si mýtnou krabičku, náklady na mýto jsou pak u nás nižší než za dálniční známku. Ani polská výše mýtného není problém, na vybraných silnicích a dálnicích počítejte s částkou kolem jedné koruny za kilometr.

Skutečným cenovým strašákem je pak Rakousko a jeho zpoplatněné dálnice. Přejezd Rakouska z České republiky přijde na cca 80 – 100 Eur jedna cesta. Paradoxně, zejména Rakousko a jeho občasné vážení obytných vozů spolu s výši případných pokut za přetížení bývají pro některé karavanisty jedním z důvodů pro pořízení těžšího obytného vozidla.

Přehled

Stručný přehled základních omezení a pravidel pro obytná auta s hmotností v rozmezí 3.5 t – 7.5 t pokládá tato tabulka. Zeleně jsou označeny sousední země, červeně pak výrazná odchylka v případě poplatku za použití dálnic či vybraných silnice. Jak je vidět, nejsou ta omezení moc výrazná:

 

Vozidlo nad 3.5 t může být zajímavou alternativou k běžnému obytnému autu do 3.5 t. Nicméně vyžadují věnovat více pozornost silničním pravidlům v každé zemi, je nutné si obstarat řidičský průkaz minimálně skupiny C1, a i provozní náklady jako mýto i pojistky budou vyšší, i když ne podstatně. Ale je možné, že vám všechny tyto nepříjemnosti za větší doložnost stojí.

 

Tento článek vycházel podle článku Martina Štrimpfla: Nebojte se zbytečně obytných automobilů nad 3,5t • Asociace kempování a karavaningu • Promobil: Keine Ausnahme für Wohnmobile • Womoblog: Schwere Wohnmobile dürfen überholen • ADAC: Wohnmobile von 3,5 t bis 7,5 t in Europa a Wohnmobile in Europa

ADRIA ADRIA